Blender Konference 2007 – Praha

14.4.2007, 12:00 – 21:00, DigiLab AVU, živé vysílání, archiv

V pořadí třetí konference české a slovenské Blender komunity. Kromě přednášek je tak jako každý rok následný večer vyhrazen debatě ať již o Blenderu tak o všem ostatním. Všichni jste srdečně zváni. Vstup volný.
Support: NM1 & Blender3D.cz

Blender Konference 2007

Největší setkání Česko-slovenské Blender komunity. V pořadí již třetí ročník proběhl 14. dubna a již tradičně v Digitální laboratoři Akademie výtvarných umění v Praze. Záznam z přednášky Petr Štěpáníka “Modelovaní automobilu”, Johny.D „GameBlender” a Jiřího Hnídka “Pydrivers” naleznete na výukovém portálu AVU http://dl.avu.cz v sekci tutoriály, kde je také k dispozici stream z celé akce a zde jsme se zeptali samotných organizátorů Jana Mucsky a Slangeho na zajímavosti z nejevětší Česko-slovenské Blender Konference 2007.

Co pro vás znamená Blender?

Jan Mucska: Blender je pro mě program ve kterém můžu volně tvořit nejen vizualizace svých projektu ,ale i projekty jako takové. Tuhle odpověď by samozřejmě mohlo říct spousta dalších uživatelů jiných 3D programu.
Čím je pro mě ale Blender nejcennější je jeho otevřená struktura a možnost jeho re-editace pro mé projekty. Blender má velice pokročilé vlastnosti a tím nemyslím jen 3D modelační a animační jak je tomu u jiných 3D programů, ale má vlastní interface (uživatelské rozhraní), které je samo o sobě velmi zajímavým tématem.
Díky GNU licenci na které je Blender postaven mohu použít část kódu nebo programu a dále ho rozvíjet pro mé vlastní potřeby. Nemá význam psát projekt (program) od začátku, ale použít již fungující prvky a dále je jen modifikovat a tím si ulehčit práci, kterou by kolikrát nebylo možné ani v rozmezí celého lidského života postavit.
Slange: Jedným slovom „Sloboda”. Sadnete za počítač a tvoríte. Jediné, čo vás pri tom môže obmedzovať, je vaša fantázia a vaše vedomosti o funkciách samotného programu. Obe tieto veci sa ale dajú neustále zlepšovať, takže nie sú prekážkou. Už niekoľko verzií neplatí to, aby ma Blender pri tvorbe obmedzoval. Obsahuje už základ asi všetkých funkcií, ktoré pri tvorbe potrebujem. Od kriviek a metaballov až po node editor, sculpt mód a export do mnohých renderov.
Celú túto slobodu zaručuje práve GNU licencia, pod ktorou je Blender šírený. Kdekoľvek – doma, v škole alebo v práci si stiahnete malý 8MB súbor a hneď sa pustíte do tvorby. Programátorskejšie typy si môžu kód aj prezrieť, poprípade upraviť, zlepšiť alebo použiť niekde inde.

Kumu je celá Konference nasměrována?

Jan Mucska: Myslím, že konference byla směřována především aktuálním uživatelům Blenderu. Většina z nich se vyskytuje na českém Blender fóru (http://blender3d.cz) odkud přišel hlavní podnět. Zároveň jsme chtěli představit Blender i úplným začátečníkům, kterým taková prezentace dodá spoustu kuráže. Ukáže věci na které by sami kolikrát jen těžce přišli, je to přece jen už dost komplexní program.
Slange: Snažili sme sa ukázať začiatočníkom základy z rôznych oblastí tvorby, nejaké triky pre pokročilých a príjemne „graficky” si pokecať s profesionálmi. Takže všetkým skupinám užívateľov.
Hlavne sme chceli naštartovať a povzbudiť začínajúcich grafikov a ukázať im, že pri troche snahy sa dá vytvoriť absolútne čokoľvek.

Může konference nabídnout něco i zástupcům firem, které se pohybují v 3D grafice, reklamním agenturám a filmovému průmyslu?

Jan Mucska: Přinejmenším jim může přinést nové rekruty pro jejich firmy. V mnohém jim může otevřít oči a nechat je se zamyslet nad zajímavými možnostmi, funkcemi, které Blender dnes obsahuje. Blender je dost známý a řekl bych i v mnoha ohledech uznávaný program právě pro jeho inovativní funkce.
Slange: Neviem či práve samotná konferencia niečo ponúkne, ale ľudia, ktorý z nej odchádzajú plný „grafického” nadšenia toho budú môcť ponúknuť určite dosť. Už teraz tu vidím niektoré zárodky budúcej grafickej generácie, ktorá ukáže svoje schopnosti, ale aj to, že sa 3D grafika dá robiť finančne nenáročnou alternatívou.

Mám takový pocit, že Blender je spíš pro techničtější okruh lidí, jak se s ním perou samotní výtvarníci?

Jan Mucska: Záleží na tom co si představuješ pod slovem výtvarník? Lidi co chtěj pracovat v podobném odvětví ho berou jako nastroj, který je třeba se naučit a pak jim bude dobře sloužit. Lide kteří si mysli, že jim program bude dělat to co mu doslova řeknou „holt” neuspějí.
Slange: Môj názor je, že je to pre nich v niečom výhoda a v niečom nevýhoda. Pri 3D grafike platia rovnaké pravidlá ako pri „klasickej” tvorbe. Taktiež tu platí kompozícia alebo teória farieb. Práve tieto veci už výtvarníci ovládajú a preto sa musia naučit pracovať len so samotným programom. Čo je len ďalší výtvarný nástroj. Na jeho naučenie netreba byť žiaden počitačový expert, vystačia aj priemerné počitačové vedomosti a samozrejme dosť času.
Je aj mnoho takých (aj ja), ktorí začínali presne opačne. Naučili sa najprv pracovať s programom a až potom začali odhaľovať to takzvané umelecké cítenie.

Na konferenci jsme také mohli shlédnout skvělý Elephants Dream a teď chystají Manos digitales dokonce celovečrní film Plumiferos. Jsou v Čechách a na Slovencku producenti a režiséři co by si vzali na pomoc Blender?

Jan Mucska: Od začátku kdy se Blender stal Open Source mezi námi bylo pár lidí co v Blenderu dělali komerčně směřované hry a samozřejmě mnohem víc ho používají v reklamkách. Ale zpět k otázce, jasně že je tady spousta filmů ve kterých Blender hrál svou roli. Když někdo používá 3D ve filmu, neřeší jestli bude dělat v tom a nebo v tom programu, řeší co mu daný program nabídne a v čem jeho lidi umějí dělat. A tak se jednoduše Blender používá právě pro některé z jeho jedinečných funkcím. Bohužel už ho pak nikdo v titulcích nezmíní.
Slange: Poznám zopár ľudí, ktorí využívajú Blender na tvorbu komerčných herných projektov. Aj takých, ktorí si ním privyrábajú, alebo aj študentský filmársky spolok, ktorý si ho vybral na tvorbu efektov a charakterov do svojho filmu. Je to len zopár príkladov a možno ich bude ešte viac. V Česku a na Slovensku je dosť filmových ale aj iných projektov, kde by sa Blender dal použiť vďaka jeho funkciám a aj jeho cene.

V jakých oblastech se může samotný Blender zlepšovat?

Jan Mucska: Ve všem, jako všichni ostatní 3D editory. Mě osobně nejvíc pálí herní engine, který momentálně zažívá znovuzrození, ale pořad je v úrovni beta verze. Vývoj je ovlivněn tím co chce většina uživatelů a to je momentálně klasické 3D modelace a animace.
Slange: Vo všetkých. Naozaj, neexistuje software, ktorý by bol hoci len v jednej svojej oblasti dokonalý. Zdokonaliť sa dá všetko. S rýchlym vývojom prišiel aj jeden nepríjemný efekt, a to je vyšší počet bugov v nových funkciách. Všetky veľké sú riešené takmer okamžite po objavení, ale občas sa stane, že narazíte na nejaký zatiaľ neobjavený alebo ešte neodstránený a to nepoteší.

Máte nějakou radu pro začínající “blendaře”?

Jan Mucska: Přemýšlejte proč to děláte a ne co děláte.
Slange: Vždy si nájdite nejaký cieľ pre tvorbu. Môže to byť napríklad súťaž, ponuka od známeho na nejakého maskota, jednoducho čokoľvek, čo vás bude baviť a nedovolí vám prestať. Vyberajte si to, čo zvládnete a nehanbite sa za to. Dostaňte zo seba najviac, ale nenamýšľajte si o sebe príliš veľa. Keď sa ako začiatočník prihlásite do súťaže a urobíte tam farebnú loptu na kocke podobnej stolu, tak nevadí. Aspoň ste tu skúsili a od ostatných sa dozvedeli čo treba zlepšovať.

Ptal se František Zachoval

Vloženo : 25. 03. 2007
Autor : Jan Habrman
Kategorie : Konference , Open source

Komentáře

Leave a Reply